Viena iš papildomų veiklų, kuria didžiuojasi BE1 NFA yra tai, jog vaikams suteikiame ne tik futbolo treniruotes, bet ir sporto psichologijos užsiėmimus. Norint pasiekti gerus rezultatus, tiek suaugusiųjų, tiek ir vaikų futbole prie to ženkliai prisidėti gali ir psichologiniai veiksniai. Kaip psichologija susijusi su futbolo treniruotėmis ir sportininkų pasirodymu, kalbėjomės su viena žinomiausiu sporto psichologių Lietuvoje, ilgametę patirtį turinčia Aiste Žemaityte, kuri bendradarbiauja su Kaune įsikūrusia BE1 Nacionaline Futbolo Akademija.

Sporto psichologijos užsiėmimai, kuo tai naudinga įvairaus amžiaus BE1 NFA futbolininkams?

Tam kad įgytų žinių pagal amžiaus tarpsnius ir formuotų įgūdžius, kurių reikės gyvenime.
Lygiai taip pat suteikiamos žinios bei ugdomi įgūdžiai futbolininkams pagal jų amžiaus tarpsnius. Kaip sportininkas ilgainiui pažįsta savo kūną ir moka jį panaudoti, taip turi pažinoti ir savo vidinius mentalinius procesus ir gebėti juos reguliuoti bei efektyviai naudoti, užuot laukus, kol ateis ta diena, kai savijauta, emocinis fonas ir kūnas generuos optimalius rezultatus.

Ką BE1 NFA futbolininkai veikia sporto psichologijos užsiėmimų metu?

Sportininkai susipažįsta su svarbiausiais psichologiniais komponentais, jų valdymu, dalyvauja pratybose ar stebi, kaip užduotis pavyksta atlikti draugams, gauna namų darbus. Vyksta nuolatinė komunikacija su treneriais, administracija ir tėveliais.

Su kokiomis baimėmis ir neigiamomis emocijomis dažniausiai susiduria futbolininkai?

Baimė pralaimėti, patirti traumą, suklysti, nepasitikėjimas savimi, pyktis dėl neteisybių, liūdesys dėl apmaudaus pralaimėjimo – tai dažniausios problemos, su kuriomis susiduria futbolininkai.

Vienas supanikavęs reikšmingas komandos asmuo (lyderis), tuo gali užkrėsti ir visą komandą. Tas pats galioja kovingumui, pasitikėjimui savimi, žaidimui su ar „be galvos“. Išsiderinusios komandos sustygavimas ir parengimas naujai kovai yra psichologo pagrindinė užduotis.

SPORTO PSICHOLOGĖ, AISTĖ ŽEMAITYTĖ

Kaip psichologinis pasiruošimas atsispindi futbolo aikštėje?

Dažnai treneriai kartoja, kad gali būti puikiai sužaistos, bet nelaimėtos varžybos. Kada gali taip nutikti? Kai komanda sužaidžia optimaliai pagal savo galimybes, o pralaimi dėl to, kad varžovai šiai akimirkai tiesiog buvo stipresni.
Kai treneriai gali pasakyti apie komandą, kad ši sužaidžia pagal savo galimybes, tai ir reiškia, kad psichologiškai pasiruošta tinkamai.
Tas pats galioja ir kiekvienam žaidėjui atskirai – jei atskiras žaidėjas atliko pagal savo galimybes tinkamai ir kokybiškai aikštelėje savo užduotis, vadinasi, jo psichologinis pasiruošimas buvo tinkamas.

Kokiose situacijose komandai dažniausiai prireikia sporto psichologo? Po pralaimėjimų, naujo sezono pradžioje, pasikeitus treneriui?

Komanda – iš žaidėjų susidedantis vienetas, kuriam vadovauja treneris. Taigi komandoje galioja masių psichologijos principai. Vienas supanikavęs reikšmingas komandos asmuo (lyderis), tuo gali užkrėsti ir visą komandą. Tas pats galioja kovingumui, pasitikėjimui savimi, žaidimui su ar „be galvos“. Išsiderinusios komandos sustygavimas ir parengimas naujai kovai yra psichologo pagrindinė užduotis. Naujai sukomplektuotoje komandoje yra daug kintamųjų, kurie sukelia trintį komandos viduje. Padėti išsiaiškinti tikslus, suformuoti taisykles, leidžiančias darniai ir efektyviai funkcionuoti – psichologo užduotis

Kuo darbas su sportininkais yra specifinis?

Darbas su sportininku išsiskiria tuo, kad psichologas treniruoja turimus psichologinius veiksnius, nes šioje srityje buitinio pasirengimo nepakanka – reikia profesionalaus!

Gal galite pasidalinti pratimu ar patarimu, kurį galėtų panaudoti futbolininko tėvai, auginant jaunąjį žaidėją?

Vaikams būdinga galvoti, kad geri pažymiai, aukšti sportiniai rezultatai ar kiti pasiekimai yra nulemti. Didžia dalimi, betgi, rezultatą lemia darbas, pastangos, strategija, tačiau vaikai ieško kažko (laimingų marškinėlių, melodijos, ženkliuko ar pan.), kas garantuotų jų sėkmę. Pamažu išmokstama, kad kiekvienas pats kuriame tikslingu darbu savo rezultatą. Šio užsiėmimo tikslas – parodyti, kad pasiseka kartais, o didžia dalimi rezultatą sukuriame savo darbu patys. Pirma dalis bus skirta nuostatos (požiūrio formavimui), o antra – rezultato kūrimui.

1. ISTORIJA APIE LAIMINGUS MARŠKINĖLIUS (arba iš savo patirties):

Sportininkas turėjo savo varžybinę aprangą, kurios neskalbdavo, nes manydavo, kad tai garantuos jam aukštą rezultatą.

Kaip manai, ar tikrai neskalbta varžybinė apranga susijusi su geresniu rezultatu?

Gal tu pats turi laimę nešančių akmenėlių, prietarų? „jei perbėgo juoda katė per kelią, nesiseks.“ ir panašiai.

Galima užrašyti prietarus. __________________

O dabar įsivaizduokim, yra šalis, kur tai turi atvirkštinę reikšmę (jei perbėgo juoda katė per kelią, pasiseks).

Nuo ko tuomet priklausys rezultatas? _____________

Grįžkime prie mūsų sportininko. Vieną kartą jis atvyko į varžybas ir pamatė, kad jo varžybinę aprangą mama išskalbė.

Ar jam pavyko pasiekti gerą rezultatą? Kaip tau atrodo? ______________________

Jei taip, kodėl? Nes _________________________________

Jei ne, tuomet: Per tas varžybas jam nepavyko susikaupti, tačiau per kitas, nors apranga ir buvo išskalbta, jis tapo nugalėtoju, nes.. _____________________

Taigi rezultatas nėra susijęs su atsitiktiniais dalykais – rezultatas susijęs su kiekvienu iš jūsų.

2. UŽDUOTIS. „Laimingas bilietas“. Turime 10 lapelių, vienas iš jų su pliuso ženklu. Jei vaikas ištraukia laimingą lapelį, gauna iš karto mini prizą. Jei ne, turi galimybę prizą užsidirbti, pvz.: Vaikas stovi ant vienos kojos pasistiebęs, turi kamuolį. Kamuolys permetamas iš rankos į ranką tuo pat metu peršokant ant kitos kojos ir vėl pasistiebiant. Jei 5 tokie permetimai pavyksta – pagaunamas kamuolys ir išlaikoma pusiausvyra, taip pat gaunamas mini prizas (toks pats, kokį gavo pliusą ištraukęs vaikas) uždirbtas.

APIBENDRINIMAS:

PER ŠĮ UŽSIĖMIMĄ MOKĖMĖS KURTI REZULTATĄ PATYS. Įsitikinome, kad net ir labai tikėdami sėkme traukiant lapukus, daugelis jos nepatyrėme, TAČIAU galėjome gauti tokį patį prizą atlikę tam tikrą užduotį ir pasiekę tam tikrą rezultatą! Taigi supratome, kad nėra laimę nešančių marškinėlių ar kitų dalykų, kad rezultatą kuriame patys.

PABAIGA: Puikiai padirbėta!